ミニ講演会「パブロフの犬」-共通科目-
イベント
理工学部、建築・環境学部教養学会主催第17回ミニ講演会
理系学生のための公開英語講演会
English Lecture Meetings for Science-Major Students
Pavlov’s Dogs: What Does Animal Behavior Teach Us?
講師:理工学部、数理・物理コース北村 美一郎 先生
5月17日に北村美一郎先生をお迎えし、標記タイトルによる「古典的条件づけ」についての5回目の英語講演会を実施した。講演会全体は第一部英語講演会、第二部英語Q&A、第三部、日本語でのトピックに関する補足説明という構造で行われた。これまでの4回のご講演においては動物の記憶に特に焦点が当てられていたが、第5回である今回においては「動物の行動の観察から学べること」という副題に示されるように、焦点がより広げられ「感情」や「嗜好」などの反応の説明も視野に入れた内容とされた。第一部では「行動」(behavior)、行動の観察によって得られる情報、イワン・パブロフによる条件反射の発見、「条件刺激」の概念、「無条件刺激」の概念、連合学習としての「条件反射」、犬の記憶の数値化、ミミズに観察される条件反射、マウスにおける空間記憶、コオロギのけんか行動の順で説明が行われた。第二部では本トピックに関連する聴講者よりの15の質問に答えられた。第三部では聴講者からの質問に関連して、ヒトの脳の「嗜好」に関連していると思われる部位が示され、機能的MRI画像により、味覚野における刺激に対する応答部位が被験者間で異なり、被験者内では一定である(刺激への反応の仕方が人により異なる)ことなどが示された。
以下は第二部での質問の一部である。
Q. What is the essential difference between conditioned response and memory?
Q. About how long does it take for an animal to learn a conditioned response?
Q. Contrary to what Pavlov tried to do, is it possible to condition dogs so that they do not salivate even in the presence of food or its smell?
Q. It turned out in 2006 that even cockroaches show conditioned response. Professor Kitamura, do you think that all the creatures show conditioned response?
Q. I would like to know what happens to a conditioned response after it is learned by animals: will it disappear as time passes, or will it be observed indefinitely?
Q. Can we remove animals’ habits that they acquired as a result of classical conditioning?
Q. What happens if the conditioned stimulus is repeatedly applied to an animal on which conditioned reflex is already established without the offer of unconditioned stimulus; in other words, what happens to Pavlov’s dogs if they keep listening to the metronome without the chance of being given food?
Q. How did Pavlov and his assistants specifically measure the saliva production by their canine subjects? What kind of tool was used to take their saliva?
Q. Are the likes and the dislikes for food in the case of humans due to taste aversion?
(2018年5月17日開催)